onsdag, februari 07, 2007

Kunden har alltid rätt.

Idag var det dags för läkarundersökning på skolan. Läkaren var en snäll farbror med kofta och prydlig sidbena. Undersökningen i kort gick ut på att kissa i plastmugg, läsa pyttesmå bokstäver från höger till vänster och gissa hur många fingrar farbrorn höll upp utan att släppa hans näsa med blicken.

Jag var jätteduktig.

Tog av mig tröjan och hoppade upp på britsen precis som farbrorn sa. Andandes lugnt och småpratade och var allmänt trevlig. Jag ser mig själv så här i efterhand som en väldigt medgörlig och tillmötesgående patient.

Men rätt ska vara rätt. Även för mig.

-Jadu, Petter. Du verkar ha en ganska låg puls. Strax under 60 skulle jag tro.
-Nej.
-Eh, vad menar du?
-Jag menar nej. Brukar ha 48 i vilopuls.
-Eh, oj. Jaha. Säger du det.

Farbrorn sneglade nervöst på sin bestämda patient, sedan på sin klocka och började i tystnad räkna slagen. Efter en halv evighet slutade han.

-Ja, du. Du har min själ rätt. Du har 48 i puls.

Jag fick bita mig hårt i läppen för att inte flyga upp från britsen i en segerdans och skrika "Ha, vad var det jag sa?!" samtidigt som jag gör lång näsa åt doktorn.

Visst hade det varit rätt och lagom åt honom?

10 Comments:

Anonymous Anonym menar...

48 i puls? det är ju tre slag ifrån död. själv har jag typ 80 när jag ligger och softar. och jag är 24 och vältränad!

onsdag, februari 07, 2007  
Blogger malin menar...

Särskilt med tanke på att du fick läsa bokstäver från höger till vänster. Var han från Indien?

torsdag, februari 08, 2007  
Blogger Lisa menar...

48 i puls är stört i huvet, Petter. Måste du vara så jävla avslappnad?

torsdag, februari 08, 2007  
Anonymous Anonym menar...

48!!!??? Gunde Svan får ångest och sömnsvårigheter om han hör att du är hack i häl, så berätta det inte för honom!

torsdag, februari 08, 2007  
Anonymous Anonym menar...

Elitidrottsmän har en vilopuls runt 35, det du!

torsdag, februari 08, 2007  
Blogger Peppe menar...

Folk borde oftare använda: "Du har min skäl rätt!" eller "min själ". Det ger liksom pondus.

torsdag, februari 08, 2007  
Blogger Ninde menar...

Hm, så många år på läkarlinjen och ta fel på 60 och 48. Hm..det är min själ långnäsa för honom :)

torsdag, februari 08, 2007  
Blogger Lill-Krizan menar...

Undibundi: Då är jag väl 24 och så gott som död, antar jag. Snopet.

Malin: Men åh, man läser från vänster till höger på ena ögat, och sen samma rad baklänges med andra ögat. Och han såg svensk ut.

Lisa: Jag är en cool kille. Nu har vi det på papper också.

Cicci: Jag blev faktiskt jämförd med Sixten Jernberg av farbrorn. (Jag antar att han är 1700-talets Gunde Svan).

Soffie: Jag vet. Det finns en del att jobba på.

Peppe: Det slog mig inte att det är själen uttrycket syftar på. Men så är det såklart.

Du har min själ alltid rätt.

Ninde: Ja, fast "strax under" kanske inte har samma innebörd för människor under hundra år som för de över. Han var bergis strax under 110 år gammal.

torsdag, februari 08, 2007  
Blogger Johanna menar...

men gud! så jävla coolt. jag vill också ha 48 i vilopuls.

brukar ha ungefär 60. inte alls lika coolt.

fredag, februari 09, 2007  
Blogger Lill-Krizan menar...

Det känns som att vi har tappat fokus lite här. Det var int pulsen i sig vi skulle koncentrera oss på, utan att jag knäppte farbrorn på näsan och "gissade" rätt.

Fast jag gissade inte.

Jag visste det.

lördag, februari 10, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home