fredag, februari 09, 2007

Ett långt inlägg om en kort man.

Fredagkväll hemma i korridoren. Lugn och skönt och lite folk. De flesta har åkt till sina andra hem. Jag har det inte.

Boendet är indelat så att rummen ligger två och två tillsammans med gemensam hall, toalett och duschrum. Man kan alltså låsa in sig i sin egenhändigt (nåja) inredda lägenhet på kvällarna och bo relativt ostört till toalettgrannen väcker dig med en välriktad morgonstråle som skvalpar högt i toalettstolen på andra sidan väggen.

Jag delar boende med Fredrik.

Fredrik är en rätt konstig typ. I alla fall om definitionen på konstig är personer som tycker att man kan lika gärna kan spela fotboll i gympasalen med en basketboll som med en inomhusfotboll för att "de är ju lika runda båda två".

Fredrik uppskattar långfärdsskridskor, välansat skägg och när människor slår sig. Han har även utvecklat ett nästan sjukligt behov av att städa och hålla ordning omkring sig (vilket är en bra egenskap hos någon man delar toalett med, åtminstone fram till han sätter upp ett städschema på väggen och tvingar dig att putsa speglarna en gång i veckan).

Nyss var vi på gemensam shoppingrunda. Jag sprang till Systemet och köpte rosa bubbel inför morgondagen (mer om detta senare) medan Fredrik gick direkt på matvarorna inne på Willys. För att inte låta Fredrik stå ute i kylan och vänta alltför länge skötte jag mina matinköp på mindre än 25 minuter och betalade i kassan.

Sen var det jag som fick vänta.

Efter femtioelva timmar kom Fredrik äntligen ut med ett stort leende på läpparna, en kasse mat i handen och ett tolvpack Pripps Blå 2,8 under armen.

-Hur fan kunde det ta sån tid för dig att bara handla det där? frågade jag.

-Vet inte riktigt. Jag tänkte att du ändå skulle vara på Systemet så länge så jag började lunka omkring bland hyllorna på Willys och när du kom ifatt mig blev det svårt att komma ur det där lunktempot.

Fredrik, du är förlåten.

4 Comments:

Blogger Lisa menar...

Är det senare nu? Vad ska du göra som kräver rosa bubbel? Är inte det MIN dryck, kanske?

fredag, februari 09, 2007  
Blogger Johanna menar...

tänkte fråga om din pingisbild. är du pingisdomare eller nåt?

just nu befinner jag mig i malmö med den 12-åriga kille som jag jobbar som personlig assistent åt. han ska spela malmö open i morrn, i pingis. Intressant va?

fredag, februari 09, 2007  
Blogger Lill-Krizan menar...

Lisa: Jo, nu är det senare. Ska bara fila på detaljerna innan jag presenterar upplägget här i min blogg.

Lilla J: Mycket intressant. Pingis är en fin sport. Hälsa pojken att han ska äta upp sina motståndare imorgon.

Och nej, jag är inte pingisdomare (mer på just vid det tillfället alltså). Bilden togs under chefens/farbroderns 50-årsfest.

lördag, februari 10, 2007  
Blogger A. menar...

Förresten så frånsett att Fredrik tror man kan spela fotboll med en basketboll så verkar han rätt cool måste jag säga...

Alldeles för få människor som fastnar i lunkanden...

tisdag, februari 13, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home