torsdag, april 12, 2007

Man kan ta smålänningen ur Småland, men inte Småland ur smålänningen.

Ett bra sätt att minska chocken man utsätter sig själv för när man lämnar en veckolång semester i lugna och trygga Småland för stressen och det hektiska studentlivet i Stockholm är att återgå till storstadslivet genom en vad jag veteskapligt brukar kalla för "mindre övergångsprocess".

Igår hoppade jag således av pendeltåget en station för tidigt, tog första bästa stig in i skogen, klättrade över en jordhög, uppför ett stenrös och satte med under en bro med ryggen mot betongpelaren. Sen solade jag. Efter ett litet tag fick jag sällskap av en söt liten svart katt (ett helt okej storstadssubstitut för Peter och Zlatan hemma på landet) som smidigt hoppade mellan stenarna, upp till mig, och slog sig ner på mitt utsträckta smalben.

Sen satt vi där med ryggarna mot bropelaren och blängde och snackade skit om alla hundar som gick förbi med sina storstadsägare.

Och livet kändes lite lättare.

5 Comments:

Blogger Jonna menar...

Fram för fler sådana vetenskapliga processer. Låter ju urskönt!

torsdag, april 12, 2007  
Blogger Ninde menar...

Åh vad mysigt! Fina kattnamn, Peter o Zlatan. Har också katt och lantlivs abstinens just nu :)

torsdag, april 12, 2007  
Blogger S menar...

Jag får en Stockholms-chock varje gång. Värst är det efter sommaren när jag och Stockholm bara setts några korta gånger på flera måndader. Brukar vilja vända redan i gången från Centralstationen. Men det får man inte. När jag kommer upp i helgen har jag varit borta en och en halv vecka. Kan du vara beredd och hålla fram en katt när jag kommer med tåget? Och gärna solsken också.

torsdag, april 12, 2007  
Anonymous Anonym menar...

Men är du charmigast i den här stan, eller vad? För tusan!

torsdag, april 12, 2007  
Anonymous Anonym menar...

Det här vågar jag ALDRIG berätta för Zlatan!

torsdag, april 12, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home