fredag, december 29, 2006

För Sverige i rymden.

En ömtålig näsa, diskret rumphaka, lite skäggstubb, stora ögon och yvigt hår. Thomas DiLeva? Nja, kanske. Men det kan lika gärna vara min kompis Arraks.

En gång när Arraks är ute och roar sig på en av Uppsalas lite mer anonyma klubbar händer något märkligt. Han står och småpratar med en kompis och dricker sin öl. Ser sig förstrött omkring och när han vänder tillbaka blicken håller han på att trilla baklänges av överraskning. Han tittar rakt in i två tefatsstora och överlyckliga ögon ungefär en decimeter från sitt eget ansikte.
Ögonen öppnar plötsligt munnen.

-Det är inte sant! Säg att jag drömmer! Du har varit min idol hela livet!

Arraks fattar ingenting. Obehagskänslan står och jabbar honom i ansiktet gång på gång. Vem fan är det som står framför mig?

-Alltså, jag har väntat hela livet på det här! Fatta hur stort det här är för mig!

Arraks bläddrar febrilt i sitt inre efter minnen som förklarar vem den av glädje gråtande lille mannen framför honom är. Fortfarande utan att säga något.

-Snälla, sjung Dansa din djävul för mig. Jag älskar den låten! Snälla, snälla, snälla?

Nu förstår Arraks. Den lille mannen älskar inte honom, utan Thomas DiLeva. Arraks överväger att förklara att allt är ett missförstånd. Att han inte alls är Thomas DiLeva. Men något hindrar honom. Hur skulle han kunna krossa hjärtat på någon som alldeles tydligt upplever sitt livs största ögonblick mitt framför ögonen på honom?

Så Arraks börjar sjunga. Dansa din djävul.

Mannen sluter sina ögon. Han höjer armarna i luften och börjar svänga på höfterna i takt till Arraks knackiga stämma. Mannen märker inte att Arraks inte kan texten. Han dansar på i extas. Och tårarna rinner. Arraks börjar fnissa och får bita sig i tungan för att inte börja gapskratta.

När Arraks känner sig färdig knackar han försiktigt den av Messias uppslukade människan som står framför honom och svänger på höfterna på axeln och meddelar att han nog måste ägna sig åt sina kompisar istället. Den dansade mannen torkar tårarna, ber om en autograf och skuttar sedan överlycklig därifrån.

Dagen efter pluggade Arraks in hela texten till Thomas DiLevas gamla elektrohit Dansa din djävul. Man kan aldrig vara nog förberedd.


Reds. anm: Arraks heter egentligen något helt annat.

3 Comments:

Blogger Sara menar...

Gott Nytt År! Hoppas 2007 blir ett kanonbra år för dig.

lördag, december 30, 2006  
Blogger Sara menar...

Gott Nytt År! Hoppas 2007 blir ett kanonbra år för dig.

lördag, december 30, 2006  
Anonymous Anonym menar...

han får väl kanske lära sig fler så han har lite att välja bland nästa gång?

Gott Nytt År! Hoppas du får ett riktigt gott slut.

söndag, december 31, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home