söndag, september 09, 2007

Same shit, different name.

Ända sedan jag gick på dagis har jag (till och från, bör tilläggas) gått och nynnat på gamla barnvisor om flygmaskiner och goda maskar och bokstaven Q och hajar långt ner i djupedepedepedepet. Det finns visor om precis allt. Och alla verkar kunna dem utantill.

Därför blev jag en smula överraskad när barnvisefantasten Cajsa inte genast nappade på mitt nya låtförslag under gårdagens svamprunda i skogen.

-Kan vi inte sjunga den om jätten och Krakow? Kommer du ihåg den?
-Vilken då?
-Den där om jätten som är så stor så han har fötternai Krakow.
-"Ett gammalt fult och elakt troll" menar du?
-Ja, precis!

Cajsa började sjunga och jag nynnade med efter bästa förmåga samtidigt som jag febrilt letade i minnet efter texten till den välkända melodin:

"Ett gammalt fult och elakt troll, det var en gång.
Han kom till detta landet i en luftballong.
Han lade sig i Småland, med huvudet på Åland,
och fötterna de var i samma stund i Lund."

När vi var färdiga tittade Cajsa lite konstigt på mig.

-Var i hela friden fick du Krakow ifrån?
-Jag trodde det var Krakow.
-Det var Lund.
-Jaja, potato potata.

1 Comments:

Blogger Jenny menar...

Det finns säkert en Polsk version av låten oxå.

måndag, september 10, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home