tisdag, juli 11, 2006

Frukostfilosofi.

Jag har en kompis som jobbar på samma jobb som jag.
Vi kan kalla honom Magnus Ohlsson.

Varje dag bjuder vår chef oss på frukost. Klockan nio. Prick.
Det finns tre runda bord i fikarummet och en faslig massa stolar att välja bland.
Ändå sätter sig alla på samma plats. Alltid.

Jag sitter bredvid Magnus.

Frukostbuffén är väl tilltagen och det finns en massa roliga pålägg att välja mellan. Smör, ost, skinka, korv, paprika, smörgåsgurka, vanlig gurka, tomat, leverpastej. You name it.

Mina mackor blir alltid finast och mest välplanerade.
Ett heltäckande lager av ost, skinka eller korv i botten och sen en massa jox ovanpå. Färgerna ska matcha varandra och balansen i smörgåsen är A och O.

Magnus Ohlsson tänker tvärtom. Om han nu tänker alls.

Hans mackor ser mest roliga ut.

I ena änden av en knäckemacka ligger det en gurkskiva. Eller en paprikabit.
I andra änden ligger ingenting.
Han kan även få för sig att lyxa till det lite med en skiva korv (av någon oförklarlig anledning väljer Magnus alltid kantbiten med den lilla knoppen på), som han gärna placerar var som helst utom i mitten av smörgåsen. Gärna med en halvsladdrig, snedskuren tomatbit snett ovanpå. Och en klick smör i andra kanten på mackan.

Omotiverat obalaserat. Men kul.

Jag och min andra bordsherre Markus sitter alltid knäpptysta vid bordet och följer Magnus arbete med spänning.
När han är färdig brister vi båda ut i gapskratt. Varje morgon, fem över nio.

Och om jag går och lägger mig nu blir det snart frukost igen.

Bums i säng och godnatt.

10 Comments:

Anonymous Anonym menar...

Magnus kanske tycker att fult är fint.. eller så kanske han inte vill äta upp mackan om han gör den för fin..? ;)

Tack för din kommentar i min blogg! Hade faktiskt aldrig tänkt i dom banorna..

torsdag, juli 13, 2006  
Blogger Lill-Krizan menar...

Jag tror den lymmeln har varit inne och läst min kritik.
Nu har han gjort helt jävla vanliga mackor två dagar i rad!
Glädjedödare.

Jag kände mig tvingad att försöka sätta ord på vad det är som pågår i mitt huvud när jag är ute. Och jag tror jag lyckades.

torsdag, juli 13, 2006  
Blogger ajja menar...

Han verkar nog mera vara en: Mat i magen strunta i allt kinda guy. Och ja, CW har håret rakt upp även vanliga dagar tydligen. Kan va nån slags förlägning av sitt lilla jag :)

torsdag, juli 13, 2006  
Blogger Lisa menar...

Men vi är inte farliga. Bara du är varlig. Men man kan dock, men man kan dock, tjejer aldrig tro. MOAHAHA!

Vet du en rolig sak som vi ska göra när jag kommer hem? Hotta upp din blogg. Göra snygga länkar i kanten och andra fina designsaker. Kul va?

torsdag, juli 13, 2006  
Blogger Lill-Krizan menar...

Lisa: JAAAAAOOOO! Det MÅSTE vi göra!
Om det finns något fint ritprogram hemma på pappas dator kan vi fixa till mig och Paggan också. Så jag slipper sitta där med stympade fingrar. (Även om jag är sjukt nöjd med resultatet av tre timmars slit i Paint.)

Ajja: Vi kan väl knäppa våra händer och be en stilla bön för att Walzen inte har samma frisyr under armarna som på huvudet.
Då hade han sett ut som Jesus på korset, fast utan kors.

torsdag, juli 13, 2006  
Blogger Lisa menar...

Pffft, fåntratt. Jag har ju med mig min mästardator hem. Där finns allt. Du ska nog få se på ritprogram!

torsdag, juli 13, 2006  
Blogger jennypenny menar...

Sitter o läser din blog..perfektionist? he he...

o grattis till din framtida karriär! klättra på stegar i bar överkropp o rädda kattungar.. var det så ;)

torsdag, juli 13, 2006  
Blogger Lill-Krizan menar...

Lisa: Det kan bli världens bästa halvhelg. Och vecka.

Jennypenny: Nja. Lite åt det hållet.Men mycket åt andra hållet.
Det beror helt på vad det handlar om.
Smörgåsar har blivit lite av min grej bara. Jag bodde tillsammans med en kompis tidigare och han berömde alltid mina mackor och var grön av avund varje gång vi skulle dricka kaffe och äta smörgås.
Sen dess nöjer jag mig inte med mindre än perfekta mackor.

torsdag, juli 13, 2006  
Blogger Lill-Krizan menar...

Jennypenny: Tack!
Jag vill att allt ska vara som i Nilecity. Greger. Bar överkropp. Mastodontfilmer. Fika. Mysig testosteronstämning.

Inga bränder och sån skit.

torsdag, juli 13, 2006  
Blogger jennypenny menar...

Fika är bra.

Jag kommer att åka genom din vackra stad ikväll..

fredag, juli 14, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home