torsdag, augusti 03, 2006

ABC - med snopp på.

När jag var en liten parvel gick jag i 6-årsskola. Eller lekis kallades det kanske.
Man fick spela hur mycket bandy som helst och äta kräm. Hela dagarna om man ville.
Det var roligt där.

En dag bestämde jag och mina två kompisar Johan och Mattias oss för att jag det ÄNNU roligare.

Vi smusslade ner varsin blyertspenna i fickan och smög in på toaletten med Lennart Hellsings gamla barnbok "ABC" under armen.


Innehållet i boken är enkelt. En massa långsmala gubbar lär ut alfabetet genom att själva, med sina utsträckta ben och böjda armar och ditten och datten, formera sig som bokstäver. Kort och gott, ett paradis för blyertsbeväpnade sexåringar i kiss- och bajsåldern.

Vi började rita.

En snopp på gubben K och stora bröst på Mr B. Herr Q blev av bara några streck världens mest välhängde bokstav. Ni förstår principen.
När vi efter en evighet till slut kände oss nöjda med vad vi åstadkommit låste vi upp dörren och smög ut. Rakt i famnen på våra fröknar Micke och André.

Sen fick vi ägna eftermiddagen åt att sudda ut jättekukar ur en barnbok.

Högröda i ansiktet.

7 Comments:

Blogger Lisa menar...

Men Petter! Det kunde man väl aldrig tro om dig. Och i en BARNBOK! Jag får huvudvärk.

fredag, augusti 04, 2006  
Anonymous Anonym menar...

Hmm...någon kanske borde ta kontakt med Räddningsskolan i Rosersberg och be dem laminera sidorna i läroböckerna så det inte går att skriva i dem..

fredag, augusti 04, 2006  
Blogger Lill-Krizan menar...

Det var den bästa bok vi kunde hitta. Gubbarna stod ju med skreven blottade och tämligen bad oss om en extreeeeeem makeover.
Förresten har jag redan insett laminatfaran och köpt en hel hög med permanenta overheadpennor. Muahahahaha!

fredag, augusti 04, 2006  
Blogger Torpan menar...

Hehe, jag tycker det är klockrent! Kreativitet skall uppmuntras! Fast sen är jag ju elak o har lite udda humor vissa dagar... då hjälper sådana här inlägg. :D

Precis hittat hit o bläddrar febrilt neråt, känner förresten igen mig i tidigare inlägg om att man inte alltid vill förstöra sitt inläggs chanser genom att skriva ett nytt alltför tidigt.

måndag, augusti 07, 2006  
Anonymous Anonym menar...

är det därför du inte skrivit ngt nytt på så länge eftersom du tycker det här inlägget förtjänar extra mkt uppmärksamhet?
skriver du ngt nytt snart (gärna innan jag kreverar) så lovar jag att läsa om abc-inlägget minst en gång i veckan hela året ut.
deal?

tisdag, augusti 08, 2006  
Blogger Lill-Krizan menar...

Torpedo: Man kan väl erkänna att jag fortfarande är barnsligt förtjust i att sätta glasögon och snoppar på foton och andra bilder.
Det är så tråkigt att lära av sina misstag.


Stina: Jag har haft fullt upp med att ta slut på semestern, så bloggen har fått lida lite de senaste dagarna. Men nu ska det lossna igen.

tisdag, augusti 08, 2006  
Anonymous Anonym menar...

Jag trodde det där var typiskt killar bara. ;-)

onsdag, augusti 09, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home