tisdag, september 25, 2007

Inte så heta arbeten.

Igår var jag inbjuden av räddningstjänsten till kursen med det ironiska namnet Heta arbeten. Eftersom jag tolkade inbjudan som ett tvång och samtidigt såg en chans att byta bort mitt nattpass på stationen mot en halvlugn kurs åkte jag dit.

Det skulle jag inte ha gjort.

Kursdeltagarna var ett tjugotal svetsare, rörmokare, bilmekaniker i 55-årsåldern och jag. De åtta timmarna i skolbänken gick ut på att traggla vilka lagar och regler som gäller när man ska lägga tak eller svetsa ihop två rör med varandra. Som en två timmar lång avslutning fick vi också lära oss hur man fyller i en tillståndsblankett för redan nämnda arbeten.

Och redan efter de två första lektionspassen var skålen med maoamkolor slut.

Det kan mycket väl ha varit min tråkigaste arbetsdag i livet.