fredag, september 21, 2007

Äpplet föll en bit från trädet.

Fredag kväll och just hemkommen från dagen gösfiske på sjön Rymmen (bara att kunna svara "vi var på Rymmen" när någon frågar var man varit är kul nog). Jag är nöjd men väderbiten, bokstavligt talat.

I bilen på väg dit gjorde jag misstaget att fråga min teknikgalna far vad han skulle med sin nya GPS till, vi har ju kört här tusen gånger och hittar ändå. Han placerade med en belåten min sin svarta minidator i stativet på instrumentbrädan och tryckte demonstrativt igång den med en munter trudelutt som följd. Sen började han förklara. Efter en ungefär tio minuter lång utläggning om hur genialiskt det är att ha en GPS som talar om vilken väg som är snabbast hem, hur högt över havet man befinner sig när man plockar kantareller i okända skogar och vad svärmor tänker bjuda på till middag nästa söndag avslutade han äntligen monologen med "och kör man på en älg så är det ju bara att ange lat/long till SOS när man ringer så vet de precis var de ska leta".

En halv minut senare svängde vi som vanligt vänster vid den gula skylten med "Hakatorp 1" på, körde 500 meter och parkerade på den lilla gräsplätten utanför fiskekompisen Görans torp.

Och jag är helt säker på att vi hittat även utan GPS.