måndag, september 17, 2007

Stockholmssyndromet.

Alla språkpoliser där ute! Kan ni inte hjälpa mig att övertyga världens mest envisa människa om att det heter "varsin bulle" eller möjligtvis "en bulle var" och absolut INTE INTE INTE "en varsin bulle"? Det låter kanske inte som något att bry sig om, men jag håller på att bli tokig här hemma! Hon lyssnar inte på mig!!!

-Du vet väl om att man får ungefär 60 000 träffar om man googlar på "en varsin" och en bra bit över 4 miljoner träffar om man nöjer sig med "varsin"?
-Men det där är inte rättvisande.
-Okej, då tar vi bort dina 60 000 träffar från mina dryga 4 miljoner. Då får man fortfarande drygt 4 miljoners övervikt på "varsin".
-Äh, du har fel. Det heter "en varsin".
-Nej.
-Jo!

Hur argumentar man mot en sån?

11 Comments:

Anonymous Anonym menar...

Var hittar mina barn dessa fantastiska roliga partners? "En varsinn" är precis lika fel som "Upp och ned-på".
Har dock hört " vars en", vilket givetvis härstammar från "varsinn".

måndag, september 17, 2007  
Blogger 42km menar...

Eller varför inte "fall ifall". Utifall att, någon?

tisdag, september 18, 2007  
Blogger Lisa menar...

Oh god. Snart hävdar hon väl att det STAVAS "varsin", men UTTALAS "en varsin" också. Jag säger då det. De är så jobbiga, de där utsocknes flick- och pojkvännerna. De kan ju inte prata ordentligt!

tisdag, september 18, 2007  
Blogger Lill-Krizan menar...

Jag valde medvetet att utelämna "till exempelt" och "bara för därför" för att inte göra bort flickebarnet alldeles.

tisdag, september 18, 2007  
Blogger Johanna menar...

HAHAHA.

du har rätt. hon har fel. jag hade också blivit galen.

tisdag, september 18, 2007  
Anonymous Anonym menar...

Enkel konfliktlösning ger vid handen:
Tre bullar per man eller kvinna, att ätas försiktigt så att de inte hamnar uppochner på bordet.

Samtidigt minns man ju med välbehag när de små Bjärbobarnen själva uttalade sånt som "bara en krabat de´ va´ bra se goddag" eller "farlikorv".

tisdag, september 18, 2007  
Blogger Peppe menar...

Jag tänker vara solidarisk och heja på Henne: En varsin är fullständigt korrekt.

tisdag, september 18, 2007  
Anonymous Anonym menar...

Okej okej, jag erkänner! Men bara om du erkänner att det heter "de här byxorna" och inte "domma byxorna". Och att det heter "bort med den" och inte "dän med den". Okej deal?

tisdag, september 18, 2007  
Blogger Ninde menar...

Hä het en varsinn. Sådeså. Jag frågade norrlänningen. Hon har rätt. Du har fel ;)

tisdag, september 18, 2007  
Blogger Johanna menar...

cajsa: fullständigt korrekt. i de två nya exemplen är du helt klart överlägsen :)

tisdag, september 18, 2007  
Anonymous Anonym menar...

En varsin. Två var. Solklart!

lördag, september 22, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home